Regulamin Samorządu Mieszkańców
REGULAMIN
SAMORZĄDU MIESZKAŃCÓW
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W Oławie
§ 1.
Regulamin Samorządu Mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Oławie, zwany dalej „Regulaminem” ustala się na podstawie § 21 Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Oławie.
§ 2.
Regulamin określa wewnętrzną organizację życia mieszkańców Domu Pomocy Społecznej
w Oławie zwanym dalej „Domem” które nie zostały unormowane w Regulaminie
Organizacyjnym Domu, w szczególności ustala zasady :
- reprezentowania wobec dyrektora Domu interesów wszystkich mieszkańców,
pomoc dyrektorowi Domu w kształtowaniu i rozwoju właściwych stosunków
interpersonalnych,
- zgłaszania wniosków i współpraca w sprawach : kulturalno-oświatowych, socjalno-bytowych, gospodarczych,
- utrzymania porządku i spokoju w Domu,
- oddziaływania na mieszkańców, którzy w sposób rażący naruszają zasady współżycia w społeczności Domu, oraz prawa i godność osobistą innych mieszkańców i personelu.
§ 3.
1.W pracach Samorządu Mieszkańców może brać udział każdy mieszkaniec Domu.
2.Mieszkaniec ma prawo wybierać i być wybieranym do władz Samorządu.
3.Każdy mieszkaniec ma prawo wypowiadania swoich uwag dotyczących spraw związanych z jakością świadczonych usług przez Dom.
§ 4.
Samorząd Mieszkańców wybiera zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie wyborczym Radę Domu, w składzie :
- przewodniczący Rady Domu
- z-ca przewodniczącego Rady Domu
- sekretarz - skarbnik Rady Domu
- 2 (dwóch) członków Rady Domu.
§ 5.
Rada Domu wybierana jest na okres 2 lat.
§ 6.
Na wniosek 1/3 ogółu mieszkańców , Rada Domu może być odwołana przed upływem
okresu kadencji określonym w § 5.
§ 7.
W miejsce osoby wchodzącej w skład Rady Domu, która ubędzie ze składu, przeprowadza się wybory uzupełniające w terminie do 1 miesiąca, od daty odejścia z Rady.
§ 8.
1.Rada Domu, reprezentuje interesy ogółu mieszkańców wobec dyrektora Domu, przedstawia
wnioski, uwagi i propozycje dotyczące realizacji świadczonych usług zakresie zabezpieczenia potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających.
2.Rada Domu przekazuje dyrektorowi Domu wnioski, uwagi i propozycje mające na celu
kształtowanie właściwych stosunków interpersonalnych w układzie mieszkańcy - personel Domu.
3.Rada Domu przekazuje propozycje oraz inspiruje formy wewnętrznej integracji mieszkańców Domu, oraz integracji zewnętrznej z mieszkańcami innych domów
i środowiskiem lokalnym.
4.Rada Domu propaguje zasady wzajemnej pomocy w szczególności dla mieszkańców
o ograniczonych możliwościach samodzielnego funkcjonowania w społeczności Domu.
§ 9.
Dyrektor Domu wyznacza pracownika(ów) działającego w Jego imieniu do bezpośredniej współpracy, pomocy i kontaktów bieżących z Radą Domu.
§ 10.
1.Rada Domu współpracuje inspiruje działania mieszkańców majce na celu:
1/ podniesienie estetyki i wystroju pomieszczeń mieszkalnych i innych pomieszczeń Domu,
przeznaczonych do wspólnego korzystania przez mieszkańców,
2./utrzymanie porządku w pokojach mieszkańców przez wykonywanie czynności
porządkowych przez osoby w nich zamieszkałe, w miarę swoich możliwości,
3/utrzymanie w należytym stanie terenu zielonego wokół Domu, prowadzenie prostych upraw
kwiatów , warzyw, usuwanie liści i resztek roślin,
4/wykonywanie w kuchenkach odcinkowych wypieków ciast, przygotowanie sałatek i innych
potraw na wspólne okolicznościowe spotkania mieszkańców.
2.Samorząd Mieszkańców propaguje zasady oszczędnego korzystania z urządzeń
elektrycznych(wyłączanie zbędnego oświetlenia) i wody (dokręcanie kranów, zgłaszanie
wycieków).
§ 11.
Przewodniczący Rady Domu w III dekadzie grudnia lub I dekadzie stycznia składa sprawozdanie z działalności Rady Domu za dany rok kalendarzowy na ogólnym
zebraniu Samorządu Mieszkańców.
§ 12.
Dyrektor Domu, na zakończenie roku kalendarzowego, na ogólnym zebraniu mieszkańców
składa sprawozdanie z działalności Domu w danym roku oraz przedstawia zasady działalności w oparciu o planowane środki finansowe na rok przyszły.
§ 13.
Samorząd Mieszkańców i Rada Domu, kształtuje właściwe postawy i zachowania mieszkańców w zakresie przestrzegania ustalonych norm i zasad obowiązujących
mieszkańców Domu.
§ 14.
1.Mieszkańcy obowiązani są do :
1. współdziałania z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
2. dbania , w miarę swoich możliwości, o higienę osobistą,
3. przestrzegania norm i zasad współżycia oraz zarządzeń porządkowych,
4. dbałości o mienie Domu,
5. przyczyniania się do dobrej atmosfery w Domu oraz prawidłowego Jego funkcjonowania,
6. nie zakłócania spokoju innym mieszkańcom w czasie ciszy nocnej w godz. 22.00 - 6.00
7. przychodzenia na posiłki do stołówki lub pokoju w godzinach uzgodnionych w regulaminie,
8. terminowego wnoszenia opłat za pobyt w Domu.
2.Szanując prawa innych mieszkańców , zabrania się:
1. palenia papierosów poza miejscami do tego wyznaczonymi,
2. spożywania alkoholu, w miejscach przebywania innych mieszkańców i doprowadzania się do stanów upojenia alkoholowego powodującego niekontrolowane reakcje ,
3. zakłócania spokoju innym mieszkańcom, zarówno podczas zajęć terapeutycznych,
rehabilitacyjnych, rekreacyjnych, jak również w godzinach popołudniowych, wieczornych
i nocnych, przez zachowanie uniemożliwiające realizację planowanych zabiegów, zajęć
terapeutycznych i wypoczynku.
3.Z uwagi na bezpieczeństwo przeciwpożarowe zabrania się korzystać w pokojach
mieszkańców z :
1 - grzałek
2 - żelazek
3 - piecyków elektrycznych nie posiadających odpowiednich zabezpieczeń elementów
grzejnych.
§ 15.
1.W razie zauważenia jakichkolwiek usterek i awarii w urządzeniach i sprzęcie mieszkaniec
zobowiązany jest do natychmiastowego zgłoszenia tego faktu pielęgniarce - opiekunce.
2.Zabrania się usuwania awarii i usterek przez mieszkańców we własnym zakresie.
§ 16.
1.Mieszkaniec udający się na urlop, winien złożyć wniosek urlopowy na 3 dni przed terminem urlopowania u pracownika socjalnego, pracownika pierwszego kontaktu lub pielęgniarki – opiekunki pracującej na odcinku mieszkalnym.
2.Złożenie wniosku zgodnie z zasadą przedstawioną w ust.1.jest podstawą zwrotu odpłatności za nieobecność w Domu, której zasady zwrotu regulują odrębne przepisy.
3.Niemożliwość powiadomienia z wyprzedzeniem 3dniowym, ze względów losowych,
powoduje naliczenie zwrotu odpłatności od dnia wyprowiantowania mieszkańca
wg przyjętych zasad organizacyjnych.
4.W przypadku skierowania mieszkańca do szpitala, wniosek urlopowy składa pracownik działu opieki z odcinka mieszkalnego danego mieszkańca.
§ 17.
1.Mieszkaniec w pełni sprawny może wychodzić o każdej porze poza teren Domu.
2.Ze względu na bezpieczeństwo mieszkańca wychodzącego poza teren Domu, wskazane jest aby zgłosił wyjście pielęgniarce opiekunce lub portierowi i określił przypuszczalny termin powrotu.
§ 18.
1.Mieszkańcy, których stan zdrowia nie pozwala na niekontrolowane opuszczanie Domu, podlegają szczególnej opiece personelu.
2.W celu zapewnienia opieki i bezpieczeństwa tej grupie mieszkańców, pracownicy portierni współpracują z personelem działu opieki na ustalonych zasadach.
§ 19.
1.Mieszkańcy mają prawo składać skargi i wnioski do dyrektora Domu.
2.Skargi i wnioski rozpatruje dyrektor Domu.
3.Mieszkaniec może się zwracać do dyrektora Domu w sprawach różnych, w każdym dniu w godz. 8.00-10.00 lub przekazywać uwagi i wnioski na ogólnym spotkaniu mieszkańców z dyrektorem Domu, organizowanym w każdą pierwszą środę miesiąca
o godz.10.00.
§ 20.
Sprawy mieszkańców, którzy w sposób rażący naruszają przepisy regulaminu
w szczególności:
- zakłócają spokój pozostałych mieszkańców
- naruszają godność osobistą innych mieszkańców i personelu swoim zachowaniem i niedostosowaniem do określonych norm i zasad powodują dezorganizację życia społeczności Domu - będą rozpatrywane przez dyrektora i Radę Domu.
§ 21.
Za naruszenie określonych w Regulaminie przepisów, w szczególności ujętych w §20
dyrektor i Rada Domu może zastosować kary:
- upomnienia
- nagany z wpisaniem do akt mieszkańca
- skierowania sprawy na drogę postępowania przed Kolegium d/s Wykroczeń lub Sądem, w
zależności od kwalifikacji czynu
§ 22.
Samorząd Mieszkańców może zobowiązać dyrektora Domu do podjęcia działań przy wykorzystaniu środków prawem przewidzianych do usunięcia mieszkańca z Domu, jeżeli inne środki oddziaływania na sposób Jego postępowania i zachowania nie odniosły skutku.
§ 23.
Regulamin został ustalony przez Radę Domu działającą na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Uchwałą Samorządu Mieszkańców z dnia 18 stycznia 2001r. w sprawie ustalenia Regulaminu , w uzgodnieniu z dyrektorem Domu
§ 24.
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem ..............................................................
Dyrektor Domu
...........................................
Rada Domu
Przewodniczący : Marian Lake..........................................................................
Z-ca Przewodn. : Zbigniew Chmielewski ..........................................................
Skarbnik-Sekret. : Józefa Zinik …………..........................................................
Członek : Janina Wojciechowska ………….........................................................
Członek : Ryszard Pilas …..…………….. ..........................................................