Regulamin Samorządu Mieszkańców
REGULAMIN
SAMORZĄDU MIESZKAŃCÓW
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W Oławie
§ 1.
Regulamin Samorządu Mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Oławie, zwany dalej „Regulaminem” ustala się na podstawie § 21 Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Oławie.
§ 2.
Regulamin określa wewnętrzną organizację życia mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Oławie - zwanym dalej „Domem” , które nie zostały unormowane w Regulaminie Organizacyjnym Domu, w szczególności ustala zasady :
- reprezentowania wobec dyrektora Domu interesów wszystkich mieszkańców,
- pomoc dyrektorowi Domu w kształtowaniu i rozwoju właściwych stosunków interpersonalnych,
- zgłaszania wniosków i współpraca w sprawach : kulturalnooświatowych, socjalno-bytowych,
gospodarczych,
- utrzymania porządku i spokoju w Domu,
- oddziaływania na mieszkańców, którzy w sposób rażący naruszają zasady współżycia w społeczności
Domu, oraz prawa i godność osobistą innych mieszkańców i personelu.
§ 3.
1.W pracach Samorządu Mieszkańców może brać udział każdy mieszkaniec Domu.
2.Mieszkaniec ma prawo wybierać i być wybieranym do władz Samorządu oraz Komisji, które przy nim działają.
3.Każdy mieszkaniec ma prawo wypowiadania swoich uwag dotyczących spraw związanych z jakością świadczonych usług przez Dom.
§ 4.
Samorząd Mieszkańców wybiera zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie wyborczym Radę Domu, w składzie :
- przewodniczący Rady Domu
- z-ca przewodniczącego Rady Domu
- sekretarz - skarbnik Rady Domu
- 2 (dwóch) członków Rady Domu.
§ 5.
Rada Domu wybierana jest na okres 2 lat.
§ 6.
Na wniosek 1/3 ogółu mieszkańców , Rada Domu może być odwołana przed upływem
okresu kadencji określonym w § 5.
§ 7.
W miejsce osoby wchodzącej w skład Rady Domu, która ubędzie ze składu, przeprowadza się wybory uzupełniające w terminie do 1 miesiąca, od daty odejścia z Rady.
§ 8.
1.Rada Domu, reprezentuje interesy ogółu mieszkańców wobec dyrektora Domu, przedstawia
wnioski, uwagi i propozycje dotyczące realizacji świadczonych usług w zakresie zabezpieczenia :
potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających.
2.Rada Domu przekazuje dyrektorowi Domu wnioski, uwagi i propozycje majce na celu
kształtowanie właściwych stosunków interpersonalnych w układzie mieszkańcy - personel Domu.
3.Rada Domu przekazuje propozycje oraz inspiruje formy wewnętrznej integracji mieszkańców
tut. Domu oraz integracji zewnętrznej z mieszkańcami innych domów i środowiskiem lokalnym.
4.Rada Domu propaguje zasady wzajemnej pomocy w szczególności dla mieszkańców
o ograniczonych możliwościach samodzielnego funkcjonowania w społeczności Domu.
§ 9.
Dyrektor Domu wyznacza pracownika (ów) działającego w Jego imieniu do bezpośredniej współpracy, pomocy i kontaktów bieżących z Radą Domu.
§ 10.
1.Tworzy się stale komisje działające przy Samorządzie Mieszkańców:
- Komisja kulturalno - oświatowa
- Komisja socjalno - bytowa
- Komisja gospodarczo - porządkowa
2.Na wniosek Samorządu Mieszkańców, mogą być tworzone inne komisje nie wymienione w ust.1.
§ 11.
1.Działalność w komisjach wym. w § 10 ma charakter dobrowolny.
2.Ustalenie składu komisji następuje na zasadzie zgłoszenia się mieszkańca i określenia nazwy komisji, w której chce pracować.
§ 12.
1.Komisja wybiera spośród swego składu przewodniczącego, który organizuje i koordynuje jej prace.
2.Przewodnicz¹cy współpracuje z Radą Domu i pracownikiem Domu, upoważnionym przez dyrektora
do działania w Jego imieniu.
§ 13.
1.Rada Domu współpracuje z przewodniczącymi komisji, inspiruje działania mieszkańców majce na celu:
1 - podniesienie estetyki i wystroju pomieszczeń mieszkalnych i innych pomieszczeń Domu,
przeznaczonych do wspólnego korzystania przez mieszkańców,
2 - utrzymanie porządku w pokojach mieszkańców przez wykonywanie czynności porządkowych
przez osoby w nich zamieszkałe, w miarę swoich możliwości,
3 - utrzymanie w należytym stanie terenu zielonego wokół Domu, prowadzenie prostych upraw
kwiatów , warzyw, usuwanie liści i resztek roślin,
4 - wykonywanie w kuchenkach odcinkowych wypieków ciast, przygotowanie sałatek i innych
potraw na wspólne okolicznościowe spotkania mieszkańców.
2.Samorząd Mieszkańców propaguje zasady oszczędnego korzystania z urządzeń elektrycznych
( wyłączanie zbędnego oświetlenia) i wody ( dokręcanie kranów, zgłaszanie wycieków).
§ 14.
1.Przewodniczący Rady Domu w III dekadzie grudnia lub I dekadzie stycznia , składa sprawozdanie
z działalności Rady Domu za dany rok kalendarzowy na ogólnym zebraniu Samorządu Mieszkańców.
2.Sprawozdanie z działalności komisji stałych przedstawia przewodniczący komisji na wniosek Samorządu Mieszkańców.
§ 15.
Dyrektor Domu, na zakończenie roku kalendarzowego, na ogólnym zebraniu Samorządu Mieszkańców
składa sprawozdanie z działalności Domu w danym roku oraz przedstawia zasady działalności , w oparciu o planowane środki finansowe na rok przyszły.
§ 16.
Samorząd Mieszkańców i Rada Domu, kształtuje właściwe postawy i zachowania mieszkańców w zakresie przestrzegania ustalonych norm i zasad obowiązujących mieszkańców Domu.
§ 17.
1.Mieszkańcy obowiązani są do :
1. współdziałania z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
2. dbania , w miarę swoich możliwości, o higienę osobistą,
3. przestrzegania norm i zasad współżycia oraz zarządzeń porządkowych,
4. dbałości o mienie Domu,
5. przyczyniania się do dobrej atmosfery w Domu oraz prawidłowego Jego funkcjonowania,
6. nie zakłócania spokoju innym mieszkańcom w czasie ciszy nocnej w godz. 22.00 - 6.00
7. przychodzenia na posiłki do stołówki lub pokoju w godzinach uzgodnionych w regulaminie,
8. terminowego wnoszenia opłat za pobyt w Domu.
2.Szanuj¹c prawa innych mieszkańców , zabrania się:
1. palenia papierosów poza miejscami do tego wyznaczonymi,
2. spożywania alkoholu, w miejscach przebywania innych mieszkańców i doprowadzania się do stanów upojenia alkoholowego powodującego niekontrolowane reakcje ,
3. zakłócania spokoju innym mieszkańcom, zarówno podczas zajęć terapeutycznych,
rehabilitacyjnych, rekreacyjnych, jak równie¿ w godzinach popołudniowych, wieczornych
i nocnych, przez zachowanie uniemożliwiające realizację planowanych zabiegów, zajęć
terapeutycznych i wypoczynku.
3.Z uwagi na bezpieczeństwo przeciwpożarowe zabrania się korzystać w pokojach mieszkańców z :
1 - grzałek
2 - żelazek
3 - piecyków elektrycznych nie posiadających odpowiednich zabezpieczeń elementów grzejnych.
§ 18.
1.W razie zauważenia jakichkolwiek usterek i awarii w urządzeniach i sprzęci mieszkaniec zobowiązany jest do natychmiastowego zgłoszenia tego faktu pielęgniarce - opiekunce.
2.Zabrania się usuwania awarii i usterek przez mieszkańców we własnym zakresie.
§ 19.
1.Mieszkaniec udający się na urlop, winien złożyć wniosek urlopowy na 3 dni przed terminem
urlopowania, u pracownika socjalnego, pracownika pierwszego kontaktu lub pielęgniarki - opiekunki
pracującej na odcinku mieszkalnym.
2.Złożenie wniosku zgodnie z zasadą przedstawioną w ust.1. jest podstawą zwrotu odpłatności za
nieobecność w Domu, której zasady zwrotu regulują odrębne przepisy.
3.Niemożliwość powiadomienia z wyprzedzeniem 3 dniowym, ze względów losowych, powoduje
naliczenie zwrotu odpłatności od dnia wyprowiantowania mieszkańca wg przyjętych zasad
organizacyjnych.
4.W przypadku skierowania mieszkańca do szpitala, wniosek urlopowy składa pracownik działu opieki z odcinka mieszkalnego danego mieszkańca.
§ 20.
1.Mieszkaniec w pełni sprawny może wychodzić o każdej porze poza teren Domu.
2.Ze względu na bezpieczeństwo mieszkańca wychodzącego poza teren Domu, wskazane jest aby
zgłosił wyjście pielęgniarce - opiekunce lub portierowi i określił przypuszczalny termin powrotu.
§ 21.
1.Mieszkańcy, których stan zdrowia nie pozwala na niekontrolowane opuszczanie Domu, podlegają szczególnej opiece personelu.
2.W celu zapewnienia opieki i bezpieczeństwa tej grupie mieszkańców, pracownicy portierni współpracują z personelem działu opieki na ustalonych zasadach.
§ 22.
1.Mieszkańcy mają prawo składać skargi i wnioski do dyrektora Domu.
2.Skargi i wnioski rozpatruje dyrektor Domu.
3.Mieszkaniec może się zwracać do dyrektora Domu w sprawach różnych, w każdym dniu w godz. 8.00 - 10.00 lub przekazywać uwagi i wnioski na ogólnym spotkaniu mieszkańców z dyrektorem
Domu, organizowanym w każdą środę o godz.10.00.
§ 23.
Sprawy mieszkańców, którzy w sposób rażący naruszają przepisy regulaminu w szczególności:
- zakłócaj spokój pozostałych mieszkańców
- naruszają godność osobistą innych mieszkańców i personelu
- swoim zachowaniem i niedostosowaniem do określonych norm i zasad powodują dezorganizację
życia społeczności Domu - będą rozpatrywane przez dyrektora i Radę Domu.
§ 24.
Za naruszenie określonych w Regulaminie przepisów, w szczególności ujętych w § 22 dyrektor
i Rada Domu może zastosować kary:
- upomnienia
- nagany z wpisaniem do akt mieszkańca
- skierowania sprawy na drogę postępowania przed Kolegium d/s Wykroczeń lub Sądem, w
zależności od kwalifikacji czynu
- wystąpienie do organu, który wydał decyzję kierująca mieszkańca do Domu o jej cofniecie.
§ 25.
Samorząd Mieszkańców może zobowiązać dyrektora Domu do podjęcia działań przy wykorzystaniu środków prawem przewidzianych do usunięcia mieszkańca z Domu, jeżeli inne środki oddziaływania na sposób Jego postępowania i zachowania nie odniosły skutku.
§ 26.
Regulamin został ustalony przez Radę Domu działającą na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Uchwałą Samorządu Mieszkańców z dnia 18 stycznia 2001r. w sprawie ustalenia Regulaminu , w uzgodnieniu z dyrektorem Domu
§ 27.
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem ...............................................
Dyrektor Domu
...........................................
Rada Domu
Przewodnicząca : Janina Wojciechowska..........................................................
Z-ca Przewodn. : Helena Brzezina ..........................................................
Skarbnik-Sekret. : Eugenia Kołt ..........................................................
Członek : Karolina Krawczyk ..........................................................
Członek : Stanisława Nazar ..........................................................